Hoppa till innehåll

Årsrapport 2019

by på 30 Dec, 2019

Årsrapport 2019

Fiberföreningen har nu 433 anslutna i nätet och 413 uppkopplade.

GEAB har trots uppgradering av Gotlandslänken haft 4 totalavbrott och 15 lokala avbrott som drabbat våra noder. Noden i Träkumla som är utrustad med backup har strulat vid avbrott som varat längre än 3 timmar, när batterierna blivit helt urladdade har den inte startat upp igen när strömmen kommit tillbaka.
Tycker nog att det varit mindre problem med routrar och digitalboxar under året i samband med störningarna, de flesta vet nog hur man får snurr på tv´n igen.

Fibernätet har varit skadefritt under året, men vi har upptäckt problem att blåsa om fiber i slangar som legat närmare 10 år i marken och blivit vattenfyllda. Vid en kund gick det inte att blåsa ur den trasiga fibern trots flera försök, nytt schakt fick grävas i stället, vilket medförde ökade kostnader.

Focus är nu att teckna nytt avtal med en kommunikationsoperatör liknande det vi har i dag.
Styrelsen har därför deltagit i flera träffar som Fibernät Gotland arrangerat för att ev. försöka samordna processen.

Det 10-åriga avtalet med vår kommunikationsoperatör Telia går ut under 2021 (2023 för Träkumla).
Valet står nu mellan att behålla Telia eller handla upp en ny kommunikationsoperatör.

Ett byte av operatör är både tekniskt och administrativt komplicerat och omfattande. Byte av operatör innebär bland annat att all teknisk utrustning i nodhus och hemmen måste bytas ut.

På marknaden finns nu flera att välja mellan, men i dagsläget är Telia dominerande.

I avtalsförslaget som Telia presenterat ingår backuper i noderna.

Medlemsavgiften för 2020 blir oförändrad 100 kr.

Vi tillönskar våra medlemmar och samarbetspartners
Gott Nytt År
Styrelsen/Sören Åkerblom

From → Okategoriserade

One Comment
  1. fredrikylander permalink

    Hej.

    Jag är inte längre medlem sen jag flyttat från träkumla..
    jag har där emot en del erfarenhet av andra operatörer än telia och min slutsats är att alla andra är sämre och dyrare, har sämre tv-utbud, buggiga tv-boxar och strulande routrar.
    Med andra ord, byt inte bara så där utan en utförlig förstudie.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: